Tohatsun historia sai alkunsa Tokiossa vuonna 1922. Alkuperäinen nimi oli ” Takata Motor Research Institute”. Kuten nimikin kertoo se valmisteli moottorikäyttöisten laitteiden tuotannon aloittamista. Vuonna 1925 nimeksi muutettiin Takata Motor Enterprise ja pian sen jälkeen oli tuotannossa ensimmäiset moottorikäyttöiset rautatievaunut, kiskoautot.
Nimi muutettiin muotoon Tokyo Hatsudoki Corporation, josta voi jo päätellä nimen Tohatsu saaneen alkunsa.
Ensimmäinen Japanissa valmistettu kannettava palopumppu julkaistiin vuonna 1946. Moottoripyörien tuotanto alkoi viisikymmenluvun alkuvuosina.
Vihdoin vuonna 1956 ensimmäinen japanilainen perämoottori näki päivänvalon. Se oli ilmajäähdytteinen 1.5 hevosvoimainen ja mallinimeltään OB-1B.
Yhtiön nimeä muutettiin jälleen 1972 vientitoiminnan helpottamiseksi muotoon Tohatsu Corporation, joka on siitä lähtien säilynyt muuttumattomana.
Vuonna 1982 julkaistiin ensimmäinen 70 hevosvoimainen perämoottori. Sen jälkeen seurasivat 120 ja 140 hevosvoimaiset.
Vanha tehdas Okaya:sa lopetti toimintansa ja uusi Komaganeen rakennettu moderni tuotantolaitos aloitti täydellä teholla sarjatuotannon vuonna 2005. Saman vuonna julkaistiin uudet 25- ja 30-hevosvoimaiset kolmesylinteriset nelitahtimoottorit. Sitä ennen oli jo tuotannossa pienemmät nelitahtiset.
2014 esiteltiin uudet 40/50-hevosvoimaiset nelitahtimoottorit jotka syrjäyttivät orbital-tekniikkaan perustuneet mallit.
Tohatsu on tunnettu voimakkaasta tuotekehittelystään ja tätä vauhdittamaan rakennettiin kokonaan uusi rakennus Tutkimus ja tuotekehittely-osaston käyttöön. Uudet tilat valmistuivat 2018.
Uusimmat tulokset tuotekehityksestä näkyvät 2020 ja 2021 esitellyissä 75-140-hevosvoimaisten moottorien innovatiivisessa tekniikassa.
Japanin vanhimpana perämoottorien valmistajana Tohatsu tuntee vastuunsa ympäristöstä ja jatkaa tutkimista uusien sovelluksien ja käyttövoimien soveltamisesta perämoottoreihin unohtamatta myöskään modernien nelitahtimoottorien kehitystä yhä vähäpäästöisempään suuntaan.
Viimeisimmät kommentit